Yoboseyo! (koreanska=hej)

Publicerat: 2009-03-19 kl. 20:14:06

Hej och hallå! Träningen gick ju piss. Det tyckte tränarna också. Så här kommer vi inte vinna slutspelen sa dem.

Vi har ju börjat göra väldigt långa meningar nu på japanskan. Exempel? Jomen, visst!


わたしは せんげつの じゅうよっかに しんかんせんで とうきょうに かえりました。

おじいさんは 1938ねんの しがつに ふねで よこはまに いきました。

och en typsik Johan-mening...

おかあさんは まいにち ぼうきれで わたしを なぐります。

Jag åkte hem till Tokyo med Shinkansen den 14:e förra månaden.

Farfar åkte till Yokohama med båt i april 1938.

Mamma slår mig med en pinne varje dag.


Alltid kul att lära sig lite nytt. Nu har vi även börjat med en tredje betydelse av partikeln に så det är ju skoj! Nu väntar duschen också, sen ska jag fortsätta med pluggandet av geografi... eller kanske kolla på koreanskt drama?!

Kommentarer
Postat av: Louise

haha, jo du jag märkte det XD

2009-03-19 @ 21:47:37
URL: http://partypussy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0