Imorgon blir det en spännande skoldag

Publicerat: 2009-02-10 kl. 22:29:56

Idrotten börjar i morgon! Vi ska vara i Sprallenhallen, Skanstull. Det blir spännande och jag hoppas roligt också! Det icke så roliga är ju att det blir sena dagar. Jag kommer komma hem tidigast klockan fem typ. Skoj.

En sak som är kul är att vi (äntligen) börjat lära oss Katakana på japanskan. Tur att jag kan cirkus 75% av dem. För er som inte vet vad det är ska jag säga er att det är ännu ett japansk skrivsätt/alfabet som är uppbyggt precis som hiragana. Dock ser tecknena lite olika ut och används på olika sätt. För att ni skall förstå detta bättre tänker jag skriva ett ord på hiragana och samma ord med katakana.

vän

ともだち
hiragana

トモダチ
katakana


Ordet vän, tomodachi, skriver man aldrig med katakana och det beror på att katakana används endast till s.k. låneord från andra språk. T.ex. ordet öl som på engelska heter beer och på japanska blir det biiru ビイル (ganska likt va?). Det skrivs alltså med katakana. Andra ord som också skrivs med katakana är t.ex. bideo kamera, terebi, oosutoraria. Dessa ord är alltså på engelska: video camera, televison och australia. Buraun, Hofuman är t.ex. efternamnen Brown och Hoffman transkiberat till japanska eller snarare romaji, som är japanska skrivet med våra romerska och latinska bokstäver. Om man istället skulle ta mitt efternamn, Schaffhauser, skulle det kanske kunna låta såhär:
Shafuhausa, シャフハウサ.
Nejmen så roligt, nu fick ni er en gratis japanskalektion också! Hoppas ni tar till er allt detta onödigt vetande! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0