I Am David (filmen)

Publicerat: 2008-11-09 kl. 23:34:11

Titel: I Am David
Originaltitel: I Am David
Inspelad: 2003
Genre: Drama

Skådespelare: Ben Tibber, James Caviezel, Joan Plowright, Hristo Shopov, Silvia De Santis, Paco Reconti, Roberto Attias och Francesco De Vito.

Handling: Detta är berättelsen om 12-åriga David som ensam lyckas fly från kommunisternas koncentrationsläger. Utan några andra ägodelar än en kompass, lite bröd samt ett brev han har fått i uppdrag att leverera till en adress i Köpenhamn befinner han sig för första gången i sitt liv på andra sidan taggtrådsstängslet. Var Köpenhamn ligger vet han inte och således inte heller att han måste korsa halva Europa för att komma dit. Ensam och utblottad, utan andra kunskaper om världen än att kunna säga meningen "Jag heter David" beger han sig på en resa genom Europa.

Omdöme: Om man läst boken så tycker man nog att filmen suger. Och det tyckte jag. De har glömt nästan halva boken och det som fanns med har de ändrat på litegrann. De kunde gjort den mycket, mycket bättre. Jag vet inte vad jag hade tyckt om jag sett filmen först, men just nu är jag glad att jag läste boken. Den gav så mycket mer. Men visst, det fanns sevärda ögonblick i filmen.. men ack, fängslande var den inte. Nej, grymt mycket sämre än boken. ♣


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0